ژل یا بوتاکس کدام یک بهترین است؟!

تاثیر تزریق ژل و بوتاکس در رفع خطوط و چین و چروک صورت

تاثیر ژل و بوتاکس در صورت

تزریق ژل و بوتاکس از رایج ترین درمان های زیبایی هستند که برای رفع چین و چروک های صورت به کار می روند. بوتاکس و فیلرهاى پوستی روش های کم تر تهاجمی هستند که نیازی به جراحی ندارند. این روشها به دلیل نتایج فوری و عوارض بسیار کم طرفداران و متقاضیان زیادی دارند.
آیا می دانید تفاوت ژل و بوتاکس چیست؟ ابتدا بهتر است بدانید این دو ماده (ژل و بوتاکس) چه هستند و در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ برای یافتن پاسخ این سوال شما را به مطالعه این مقاله دعوت می‌نماییم. با ما همراه باشید که در ادامه به طور مفصل راجع به تفاوت های ژل و بوتاکس صحبت می کنیم.

فیلم تزریق بوتاکس

بوتاکس چیست؟

بوتاکس از سم بوتولینوم که در باکتری کلستریدیوم بوتولینوم یافت می شود؛ به دست می‌آید.  اگرچه این سم در مقادیر زیاد کشنده است، اما مقدار کم و تنظیم شده ی بوتاکس که برای اصلاح چین و چروک ها استفاده می شود ایمن است. تقریبا دو دهه است که محصولات بوتاکس در بازار موجود است.
بوتاکس باعث ریلکس شدن و عدم انقباض ماهیچه هایی می شود که اطراف این چین و چروک ها وجود دارند. در واقع با مسدود کردن سیگنال های عصبی در عضلات محل تزریق، عضله به طور موقت فلج می شود و بطور موقت ارسال پیام های عصبی به این عضلات غیر فعال شده، توان حرکاتی مانند اخم کردن، جمع کردن چشمها، بالا بردن پیشانی و … از فرد سلب می‌گردد. بدون حرکت این عضلات در صورت، چین و چروک ها کم می شوند.
از برندهای بوتاکس میتوان به دیسپورت، مسپورت و زئومین اشاره کرد. تزریق بوتاکس روشی کم عارضه، موثر و مقرون به صرفه برای جوانسازی پوست است که توان حذف چین و چروک ها و خطوطی که در اثر حرکت ایجاد می‌شوند را دارا می‌باشد.

کاربردهای بوتاکس

کاربردهای تزریق بوتاکس

از تزریق بوتاکس در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • درمان تعریق بیش از حد
  • بهبود یا درمان میگرن
  • رفع لبخند لثه ای
  • درمان خط اخم و پیشانی
  • بالا بردن ابروها با بوتاکس
  • درمان چروک‌های فعال زیر چشم
  • درمان خطوط پنجه کلاغی کنار چشم
  • درمان چروک‌های روی بینی
  • درمان باز شدن بیش از حد پره بینی
  • بالا بردن نوک بینی با بوتاکس
  • درمان چروک‌های دور دهان
  • درمان برجستگی عضله جونده
  • درمان چروک‌های فعال گردن

دقت داشته باشید که بوتاکس را به دلیل این که ممکن است فرمی غیر طبیعی به صورت بدهد، نمی شود به تمامی نواحی صورت تزریق کرد. تزریق بوتاکس نیز حدودا 3 دقیقه طول می‌کشد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه الکس مدیواستار (اسکلپیون)

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021 22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

 

بوتاکس فقط برای زیبایی نیست. بوتاکس علاوه بر زیبایی در موارد زیر هم کاربرد دارد:

  1. درمان پرش پلک
  2. درمان اسپاسم عضلات گردن
  3. درمان تیک گردن و انقباض آن
  4. درمان لوچی شدید چشم ها و…

نواحی تزریق بوتاکس

نواحی تزریق بوتاکس

بوتاکس فقط روی چین و چروک هایی که ناشی از حرکت عضلات هستند اثر می کند که عنوان چین و چروک هاى دینامیکی یا پویا شناخته می شوند. معمول ترین چین و چروک های دینامیکی که بوتاکس می تواند درمان کند، خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم، خطوط افقی روی پیشانی و بین ابروها است. این خطوط در اثر لبخند زدن، اخم کردن و سایر حالت های صورت ایجاد می شوند.
بوتاکس روی خطوط و چین و چروک های ظریف چال مانند یا ناشی از چاقی در صورت اثر نخواهد کرد که به عنوان چین و چروک استاتیک شناخته می شوند. چین و چروک های استاتیک شامل خطوطی در گونه ها و گردن می باشد. 

بعد از درمان بوتاکس، محل تزریق را مالش یا ماساژ ندهید. این کار می تواند سموم را به پوست اطراف منتقل کند و باعث ضعف عضلات و مشکلات دیگر شود.

فیلم تزریق ژل

فیلرهای پوستی یا ژل چیست؟

فیلرهای پوستی که پرکننده های بافت نرم نیز نامیده می شوند، موادی ژل مانند هستند که برای افزودن حجم و جوانسازی پوست طراحی شده اند. در واقع تزریق ژل روشی برای ایجاد حجم بیشتر و فرم بهتر در صورت و اندام، جبران حجم از دسته رفته، رفع چین و چروک‌ها، بهبود شکل انحناهای سطحی (کانتور) صورت و بدن است. همچنین ممکن است در چین و چروک های پیشانی، زخم ها و سایر نواحی که برای داشتن ظاهری نرم تر نیاز به حجم اضافی دارند استفاده شود.
از طرف دیگر، مواد تشکیل دهنده‌ ژل‌ها این مزیت را دارند که سلول‌های پوست شما را تحریک کنند تا کلاژن بیشتری تولید کنند. کلاژن ماده‌ای در بدن است که باعث ایجاد خاصیت کشسانی و استحکام در پوست می‌شود. با افزایش سن، تولید این ماده به تدریج کاهش می‌یابد و پوست دچار افتادگی و چروک می‌شود. افزایش تولید کلاژن باعث می‌شود تا افتادگی پوست برطرف شود و طراوت و جوانی به چهره ی شما برگردد.

کاربردهای تزریق ژل

کاربردهای تزریق ژل

از تزریق ژل در موارد زیر استفاده می‌شود:

آیا می‌توان تزریق ژل و بوتاکس را در یک روز و همزمان انجام داد؟

در مورد تزریق ژل و بوتاکس به طور همزمان؛ ترجیحا این دو روش بهتر است در دو جلسه مجزا به فاصله یک هفته انجام شوند. ولی اگر مجبور به تزریق بوتاکس و ژل در یک جلسه هستیم؛ ابتدا باید ژل یا فیلر تزریق شود و سپس تزریق بوتاکس صورت گیرد.

تفاوت های ژل و بوتاکس

تفاوت های بین ژل و بوتاکس چیست؟

بوتولونیوم توکسین (نوع ای) که بوتاکس نامیده می شود و ژل ها که فیلرهای پوست هستند، هر دو اثرات ماندگاری را برای بیمار به دنبال دارند. بیمار می تواند برای رفع چین و چروک از بوتاکس یا ژل استفاده کند ولی بین بوتاکس و ژل تفاوت های زیادی وجود دارد که بیمار باید به آنها توجه کند.

مواد تشکیل دهنده ژل ها 

فیلرهای موقت از جنس هیالورونیک اسید، کلاژن، کلسیم هیدروکسی آپاتیت و پلی لاکتیک اسید هستند.

کلاژن

کلاژن نوعی پروتئین و یکی از اساسی‌ترین اجزای ساختاری پوست و سایر بافت‌های بدن است. کلاژن باعث قوام و سفتی پوست شده و در بافت‌های محکم‌تر مثل استخوان یا غضروف، باعث استحکام آن‌ها می‌شود. یکی از دلایل پیری پوست، تجزیه‌ی رشته‌های کلاژن است.
کلاژن مورد استفاده در تزریق ژل از منابع حیوانی (معمولاً گاوی) یا سلول‌های انسانی تهیه می‌شود. کلاژن برای تزریق در پوست بسیار ایمن است و عوارض کمی دارد. کمترین ماندگاری را در میان فیلرها دارند و معمولاً تا 4 ماه ماندگاری دارد. به همین علت از فیلرهای کلاژن خالص، کمتر استفاده می‌شود.

هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید ماده‌ای قندی (پلی‌ساکاریدی) است که در بسیاری از بافت‌های بدن مانند پوست و غضروف‌ها وجود دارد. زمانی که هیالورونیک اسید را با آب مخلوط کنیم، حجیم شده و حالت ژل مانند پیدا می‌کند. به جهت طبیعی بودن و ساختار ژلی، امروزه هیالورونیک اسید فراگیرترین و پرطرفدار‌ترین ماده‌ی استفاده شده در تزریق ژل است.
بهترین هیالورونیک اسیدها، آن‌هایی هستند که به کمک واکنش‌های شیمیایی، تغییراتی در ساختارشان ایجاد می‌شود تا اثر ماندگارتری داشته باشند. ژل‌هایی که از این ماده ساخته می‌شوند، بین ۶ تا ۱۲ ماه ماندگار هستند.

هیدروکسی آپاتیت کلسیم

هیدروکسی آپاتیت کلسیم نوعی ماده‌ی معدنی است که در استخوان و دندان‌های ما وجود دارد و در کنار کلاژن باعث استحکام آن‌ها می‌شود. این ماده برای تزریق، در یک محلول ژل مانند حل شده و سپس برای رفع چین و چروک‌های پوستی و همچنین جوانسازی پوست پشت دست استفاده می‌شود. تزریق ژل با هیدروکسی آپاتیت کلسیم ماندگاری بالایی دارد و تا ۱۸ ماه پایدار است. این ماده برای حجم‌دهی به لب‌ها مناسب نیست.

پلی لاکتیک اسید

پلی لاکتیک اسید یا PLLA نوعی پلیمر مصنوعی و سازگار با بافت‌های بدن است. این ماده برای ساخت بخیه‌های جذبی و همچنین پیچ‌های استخوانی استفاده می‌شود. تزریق ژل با پلی لاکتیک اسید به شکل چند تزریق در طول چند ماه انجام می‌شود. اثر این ماده به مرور زمان و معمولاً بعد از چند هفته پدیدار می‌شود و گاهی تا ۲ سال پایدار است.

هر یک از این موارد برای درمان علائم مختلف پیری یا سایر موارد زیبایی طراحی شده است. البته ممکن است ژل ها از مواد دیگری هم تشکیل بشوند ولی ما در این مقاله به سه مورد از آنها اشاره کرده ایم.

ماندگاری ژل و بوتاکس

ماندگاری ژل یا فیلر پوستی

فیلرهای پوستی انواع مختلفی دارند که هر کدام برای یک ناحیه از بدن مناسب هستند. در بازار، برندهای متفاوتی از فیلرها بفروش می رسد که مدت زمان ماندگاری آنها نیز متفاوت است. با این وجود، ماندگاری فیلرهای معتبر، بیش از ژل‌هایی است که از کیفیت مطلوب برخوردار نمی‌باشند. اثر برخی از فیلرها 6 تا 12 ماه پایدار بوده که البته در افرادی ممکن است کمی کمتر یا کمی بیشتر نیز باشد. در حالی که برخی دیگر تا ۲ سال یا بیشتر طول می کشند. البته این دوام به شرطی بدست خواهد آمد که فرد در جلسات ترمیمی دوره ای شرکت کند. در نهایت ماده تزریق شده توسط بدن جذب می شود. به همین دلیل توصیه می شود که فرد پس از انجام تزریق جهت حفظ ظاهر خود جلسات درمانی بعدی را با پزشک خود برنامه ریزی کند.
ژل‌های پر‌کننده یا همان فیلر‌ها می‌توانند به اندازه‌ بوتاکس موثر و کارآمد باشند اما ماندگاری آن‌ها طولانی‌تر است. بنابراین ماندگاری دقیق فیلر‌های پوستی بستگی به نوع فیلر، ناحیه‌ تزریق و تکنیک انتخابی پزشک دارد. علاوه بر این‌ها، میزان متابولیسم بدن هر فرد بر سرعت جذب ژل‌ها توسط بدن تاثیر می‌گذارد. هر چه متابولیسم شما بیشتر باشد، ژل زود‌تر جذب می‌شود و اثر آن کمرنگ می‌شود.

مشاهده نتایج بعد از تزریق ژل و بوتاکس

معمولا نتایج حاصل از تزریق بوتاکس، حدود ۱ هفته الی ۱۰ روز بعد از تزریق مشخص می شود. در حالی که نتایج تزریق ژل بلافاصله بعد از اتمام تزریق قابل مشاهده است و تاثیرات ژل ماندگارتر از تاثیرات بوتاکس است. البته نتایج حاصل از تزریق ژل و میزان ماندگاری آن، بستگی به نوع فیلری دارد که برای صورتتان انتخاب می کنید. در بعضی از موارد، بیمار می تواند از تزریق ژل و بوتاکس به طور همزمان استفاده کند و در این زمینه متخصص می تواند بیمار را راهنمایی کند.

ژل یا بوتاکس را انتخاب کنیم

ژل یا بوتاکس کدام یک بهترین است؟

بوتاکس برای مقابله با چین و چروک‌های سطحی و نسبتا کم عمق صورت استفاده می‌شود در حالی که ژل می‌تواند حتی عمیق‌ترین خطوط روی پیشانی را از بین ببرد و حتی علاوه بر آن، به صورت حجم بدهد. حال اگر شما جزو افرادی هستید که در صورت خود هم چروک‌های سطحی دارید و هم خطوط عمیق و افتادگی پوست، می‌توانید از ترکیب این دو ماده برای رسیدن به نتیجه‌ای ‌ایده‌آل استفاده کنید. ترکیب تزریق ژل و بوتاکس باعث می‌شود تا مدت ماندگاری تغییرات ایجاد شده در چهره‌ شما تا دو برابر نسبت به مدت زمانی که ژل را به تنهایی تزریق می‌کنید، افزایش یابد. در واقع این دو ماده می‌توانند به عنوان مکمل یکدیگر به کار گرفته شوند.

عوارض تزریق ژل

عوارض و اثرات جانبی تزریق ژل و بوتاکس

بوتاکس و فیلرها ایمن هستند و عوارض جانبی آن ها در کمتر از ۱ درصد مشاهده می شود.  اما به هر حال تزریق ژل و بوتاکس همانند هر فرآیند پزشکی دیگر، عوارض و اثرات مخصوص به خود را دارند. اگر قصد تزریق ژل یا بوتاکس را دارید، پزشک را در جریان وضعیت سلامت خود قرار داده و سابقه هر گونه بیماری و یا مصرف داروی خاص را حتما به پزشک اطلاع بدهید. در ادامه به عوارض و اثرات جانبی تزریق ژل و همچنین بوتاکس می پردازیم.

عوارض و اثرات جانبی تزریق بوتاکس

عوارض تزریق بوتاکس بسیار کم است و ممکن است سر درد، قرمزی و سوزش چشم، کبودی در نقاط تزریق شده و افتادگی پلک را تجربه کنید که ظرف مدت کوتاهی از بین می رود. برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی، بیمار نباید از داروها و مواد غذایی که باعث رقیق شدن خون می شود استفاده کند. بیمار می تواند بعد از تزریق بوتاکس به کارهای روتین خود بپردازد و نیازی به استراحت ندارد.
تزریق بوتاکس برای شما مناسب نیست اگر:

  • باردار و یا شیرده هستید.
  • عملکرد ماهیچه های صورتتان ضعیف است.
  • مشکلاتی مثل پوست ضخیم و یا اسکارهای عمیق دارید.
  •  بیماری فلج چند گانه (مولتیپل اسکلروز) یا بیماری عصبی- ماهیچه ای دارید.
 بوتاکس یک درمان دائمی نیست. برای اثربخشی بیشتر و کاهش چین و چروک درمان های مکرر ضروری است. نتایج حاصل از بوتاکس، 3 الی 4 ماه ماندگاری دارد و بعد از این مدت، بیمار می تواند برای تزریق مجدد به کلینیک مراجعه کند.

عوارض تزریق ژل

عوارض و اثرات جانبی ژل ها 

عوارض تزریق ژل بیشتر از تزریق بوتاکس است. معمولا تزریق ژل، عوارض خطرناکی را بدنبال ندارد و کبودی، احساس خارش در ناحیه درمان، قرمزی و بی حسی صورت عوارض موقتی هستند که در طی دو هفته برطرف می شود.
در بیشتر بیماران، تورم صورت هم جزو عوارض ناشی از تزریق ژل است. استفاده از کمپرس یخ می تواند در کاهش اثر بی حسی و تورم صورت کمک زیادی بکند. البته اکثر مراجعه کنندگان بدون هیچگونه عوارضی به نتیجه‌ مطلوب می‌رسند. اگر شما کاندیدای مناسبی برای استفاده از این ماده‌ها نباشید، ممکن است بدن شما واکنش‌های منفی به تزریق نشان دهد و به عنوان مثال دچار سردرد یا واکنش آلرژیک شوید. به همین جهت بررسی سوابق پزشکی قبل از انجام تزریق بسیار مهم است. همچنین بهتر است قبل از تزریق ژل از بیمار تست حساسیت گرفته شود.

هزینه تزریق فیلر

 هزینه تزریق ژل و بوتاکس در تهران چقدر است؟

به طور کلی تزریق بوتاکس نسبت به تزریق ژل ارزان‌تر است. البته هزینه‌ تزریق هر کدام از این دو ماده، به ناحیه‌ تزریق، مقدار تزریق، نوع ژل، برند بوتاکس و دستمزد پزشک بستگی دارد. چون تنوع ژل‌ها زیاد است و در نواحی مختلف بدن و با اهداف متفاوت تزریق می‌شوند، هزینه‌ تزریق ژل می‌تواند طیف بسیار گسترده‌ای داشته باشد. تزریق ژل و بوتاکس در مرکز زیبایی پوست و مو شریعتی با استفاده از با کیفیت ترین مواد و مهارت در تزریق توسط متخصص پوست انجام می‌پذیرد. شما می توانید با مراجعه و مشورت با متخصصین مجرب این کلینیک از هزینه تزریق ژل و بوتاکس مطلع شوید.

ترکیب بوتاکس و فیلرهای پوستی

از آنجا که بوتاکس و فیلرها مواد مختلفی هستند که برای مصارف مختلف طراحی شده اند، در بعضی مواقع می توانند در یک درمان ترکیب شوند. به عنوان مثال، فردی ممکن است از بوتاکس برایخطوط پنجه کلاغی اطراف چشم و از یک پرکننده برای رفع خط ماریونت و اصلاح خط لبخند در اطراف دهان استفاده کند.

تزریق فیلر در دوران بارداری و شیردهی

تزریق ژل و بوتاکس در دوران بارداری و شیردهی 

اگرچه بوتاکس و فیلرها روش های کم تر تهاجمی هستند، اما هم چنان خطرات جزئی دارند.  قبل از انجام این درمان ها، فرد باید از تمام خطرات و مزایای احتمالی آن آگاه باشد. تزریق بوتاکس و ژل برای زنانی که باردار یا شیرده هستند توصیه نمی شود. افرادی که شرایط سلامتی خاصی دارند و یا داروهای خاصی مصرف می کنند باید در مورد اینکه آیا بوتاکس یا فیلرها برای آنها بی خطر است با پزشک خود مشورت کنند.

حرف آخر

خوشبختانه، جهت داشتن ظاهری جذاب نیازی به انجام فرایند های پر خطر نیست. تزریق ژل و بوتاکس کاملا بی خطر و مقرون به صرفه است که تاثیر زیادی بر روی اعتماد به نفس و زیبایی فرد می گذارد. برای کاهش عوارض تزریق ژل و بوتاکس باید با احتیاط عمل کرد و در انتخاب پزشک و مرکز زیبایی نهایت وسواس را به خرج داد. مرکز زیبایی پوست و مو شریعتی یکی از مجهزترین کلینیک‌های ایران است که با استفاده از بهترین و به روزترین تجهیزات و تکنولوژی‌های روز دنیا و بهره‌گیری از متخصصین امر و کادر درمانی حرفه ای به ارائه تمامی روش‌های تهاجمی، غیرتهاجمی و کم‌تهاجمی جوانسازی صورت مانند اندولیفت، هایفوتراپی، لیزر موهای زائد، کربوکسی‌تراپی، روش‌های تزریقی و … می پردازد. تماس با ما را فراموش نکنید تا از تخفیف های طلایی این مرکز بهره ببرید. 

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا