عوارض تزریق فیلر (ژل)

مزایا و عوارض تزریق فیلر

محتوا

مزایا و عوارض تزریق فیلر

با افزایش سن، از میزان چربی های زیر پوست کاسته می شود. عضلات و ماهیچه های صورت به سطح پوست نزدیک تر می شوند و در نتیجه، چین و چروک و خطوط بر روی پوست ظاهر می شوند. تزریق ژل (فیلر)، یکی از راهکارهای نوین پزشکی است که با کمترین میزان تهاجم به حجم دهی، تغییر فرم صورت و پر کردن چین و چروک و خطوط روی پوست کمک می کند. صورت، گردن و دست ها از جمله نواحی هستند که تزریق فیلر در آنها انجام می شود. طی سالهای اخیر در کشور ما نیز استفاده از فیلر به میزان زیادی افزایش یافته، هر چند عوارض تزریق فیلر بدلیل مراجعه به افراد غیرمتخصص رو به افزایش است. 

تزریق فیلر به جوانسازی پوست صورت کمک شایانی می کند. اما بسیاری از افراد برای تزریق ژل مردد هستند چرا که سوالاتی از قبیل آیا تزریق فیلرعوارض و معایب دارد؟ مراقبت های بعد از تزریق چیست؟ هزینه آن چقدر است و… ذهن آنها را درگیر کرده است.

 پس با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

تزریق فیلر چیست و از چه موادی ساخته شده است؟

ژل ها از هیالورونیک اسید تشکیل شده اند که برای جوانسازی و زیباسازی چهره کمک کننده هستند. ژل (فیلر) از مواد سازگار با بدن ساخته شده است و به راحتی در بافت بدن جایگزین می شود، در نتیجه هیچ گونه آلرژی و حساسیتی برای بدن ایجاد نمی کند و عوارض حادی برای بدن ندارد.

نواحی رایج تزریق فیلر

شرایط لازم برای تزریق ژل

افرادی که خواهان تزریق فیلر هستند، باید:

  • سیگار و دخانیات مصرف نکنند.
  • از لحاظ بدنی و فیزیکی در سلامت کامل باشند.
  • انتظارات واقعی و منطقی از نتایج تزریق داشته باشند.
  • پوست سالمی داشته باشند و از نظر سلامت روحی و جسمی مورد تایید پزشک باشند.
  • این روش مناسب افرادی است که نمی خواهند جراحی پلاستیک در چند ماه اخیر انجام دهند.

چه زمانی تزریق فیلر توصیه نمی شود؟

به برخی بیماران، روش های جراحی مانند لیفت صورت، لیفت ابرو و یا لیفت چشم توصیه می شود. درمان های غیر جراحی در جوانسازی پوست، مانند تزریق فیلر نمی تواند نتایج مشابه روش های جراحی را به همراه داشته باشد.
در واقع تزریق فیلرهای پوستی، نتایج موقتی دارند و جهت رسیدن به نتایج ایده آل، باید تکرار شوند.

عوارض ژل نی نی سایت

هشدار درباره عوارض فیلر

با وجودی که تزریق فیلر کاملاً ایمن و بی خطر است، اما انجام این مراحل می تواند به ایمنی شما کمک کند:

  • برای تزریق پرکننده به یک پزشک متخصص دارای مجوز، آموزش دیده و با تجربه مراجعه کنید.
  • این پروسیجری است که باید در یک مرکز پزشکی انجام شود، نه در خانه یا در یک سالن زیبایی.
  • در مورد تجربه پزشک تان با نوع خاصی از پرکننده ای که انتخاب کرده اید، مشورت کنید. هرچه تجربه او در استفاده از محصول مدنظر تان بیشتر باشد، بهتر است.
  • فیلر را به صورت آنلاین خریداری نکنید. این موارد تنها توسط یک ارائه دهنده پزشکی قابل ارائه است.
  • پرکننده ها باید در بسته بندی های باز نشده قرار گرفته و دارای برچسب سرنگ باشند. برای اطمینان از سرنگ، آن را به دقت بازرسی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که ماده تزریق فیلر برای سیاهی دور چشم یا گودی مورد تأیید سازمان غذا و دارو باشد.
  • از خطرات و عوارض جانبی احتمالی فیلر آگاه باشید.
  • اگر به هر یک از ترکیبات پرکننده (مانند کلاژن) حساسیت دارید، از تزریق آن خودداری کنید.
  • فیلرهای مختلفی از کشورهای سازنده مختلف در بازار موجود است. برخی از این فیلرها چینی هستند. با وجودی که ممکن است در بین محصولات چینی هم موارد مرغوب و با کیفیت وجود دارد اما باید در خصوص عوارض فیلر چینی بسیار محتاط بود.
  • پزشک خود را از مصرف تمام داروها و مکمل های تان آگاه سازید. برخی از داروها ممکن است با مواد موجود در پرکننده ها اثر متقابل داشته و یا بر توانایی لخته شدن خون شما اثر بگذارند.

ممنوعیت تزریق فیلر

چه کسانی نباید تزریق فیلر انجام دهند؟

در موارد زیر از تزریق فیلر خودداری کنید:

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه الکس مدیواستار (اسکلپیون)

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021 22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

 

  • دارای یک اختلال خونریزی هستید.
  • به هر یک از ترکیبات پرکننده حساسیت دارید. (برچسب آن را مطالعه کنید.)
  • به هر دلیلی پوست تان ملتهب است (به عنوان مثال، در صورت وجود بثورات، آکنه فعال، کهیر و غیره)
  • باردار هستید، در دوران شیردهی به سر می برید و یا زیر 18 سال سن دارید. (در گروه های سنی جوان تر، ایمنی تزریق فیلر مورد مطالعه قرار نگرفته است)
  • پوست تان مستعد ابتلا به جای زخم و اسکار است. (به عنوان مثال، مبتلا به کلوئید یا رشد بیش از حد بافت اسکار هستید.)

مزایا و معایب فیلرهای پوستی

مزایا

  • ایجاد تغییرات نامحسوس
  • نتایج آن بلافاصله بعد از تزریق قابل مشاهده است.
  • به احیا و پر کردن منافذ خالی صورت می پردازد.
  • تزریقی سریع که با بی حسی موضعی انجام می شود.
  • هیچ گونه عوارض و خطراتی را برای فرد ایجاد نمی کند.
  • هیچ گونه دوره نقاهت ندارد، در نتیجه متقاضی بعد از تزریق می تواند به کارهای روزمره خود بپردازد.

معایب

  • نتایج این تزریق موقتی بوده و نیاز به تکرار تزریق است.
  • احتمال بروز کبودی و التهاب در برخی افراد وجود دارد.
  • نتایج این تزریق، به مهارت و دانش پزشک بستگی دارد.
 

جایگزین های مناسب برای فیلر  

پروسیجر های زیبایی بی شماری می توانند با علائم پیری و چین و چروک های صورت مقابله کنند. برخی از محبوب ترین آنها عبارتند از:

لوسیون های موضعی

برخی از لوسیون ها با افزایش گردش خون سلول ها، به کاهش خطوط ریز اطراف چشم و صورت کمک می کنند. برخی دیگر در آنها تحریک کمی به وجود می آورند که می تواند باعث شود مناطقی از پوست به طور موقت برآمده شود و گودی آن پر شود.

میکرودرم ابریشن

میکرودرم ابریشن شامل استفاده از ابزاری شبیه چوب دستی است که ذرات کوچک و ساینده ای را اسپری می کند تا لایه بالایی پوست را بساید و سطح زیرین نرم و نرم تری را در معرض دید قرار دهد. این روش به سفت تر شدن پوست و کاهش ظاهر چین و چروک کمک می کند.

درم ابریشن

این روش پوست را صاف می کند، ظاهر چین و چروک ها و اسکار ها را کاهش می دهد و با ایجاد اسکار در لایه بالایی پوست، پوست زیرین را در سطح قرار می دهد.

لایه برداری شیمیایی

در این روش لایه برداری، مواد شیمیایی روی پوست قرار می گیرند تا لایه بیرونی مرده را لایه برداری کند و لایه زیرین جدید و تازه ای را نمایان کند.

تزریق چربی به عنوان فیلر پوستی

برخی بیماران خواهان انجام تزریق چربی هستند، در این مورد، چربی از بدن خود فرد گرفته و جهت افزایش حجم و یا رفع چین و چروک به نواحی مورد نیاز تزریق می شود.

در این روش ناحیه مورد نظر که اصطلاحا ناحیه اهدایی نام دارد، مشخص می شود. چربی از طریق لیپوساکشن گرفته و به ناحیه مورد نظر مانند صورت تزریق می شود. در بسیاری از موارد، این تزریق نتایج دائمی را به همراه دارد.

گاهی ممکن است در نواحی مانند صورت، نیاز به تکرار این تزریق باشد تا نتایج بهتری حاصل شود. این تزریق ممکن است با احساس ناراحتی در ناحیه مورد نظر همراه باشد. چرا که تزریق چربی نوعی روش جراحی محسوب می شود.

تزریق فیلر چگونه انجام می شود؟

روند تزریق فیلر

جهت تزریق فیلر، پزشک ابتدا به بررسی و ارزیابی کامل صورت و نواحی که به فیلر نیاز دارند، می پردازد. سپس نواحی مورد نظر علامت گذاری خواهند شد. فیلرهای پوستی، با استفاده از سرنگ به نواحی مختلف صورت از جمله، اطراف چشم ها، فک، اطراف لب ها، پیشانی و… تزریق می شوند. تعداد، ناحیه و عمق تزریق به نوع فیلر و نتایج دلخواه بیمار بستگی دارد. از آن جایی که تزریق فیلر، روش کم تهاجمی، ایمن و با کمترین میزان عوارض است، امکان تزریق آن همان روز مشاوره نیز وجود دارد
برخی فیلرها حاوی مواد بی حس کننده مانند لیدوکائین هستند تا درد ناشی از تزریق کاهش یابد. از کرم های بی حس کننده نیز می توان استفاده کرد.

در صورتی که بعد از تزریق به نتایج دلخواه نرسید، می توانید با تزریق آنزیمی ژل را تخلیه نمائید.

انواع فیلر

انواع فیلر

سه نوع فیلر وجود دارد: موقتی، نیمه دائم و دائمی. 

فیلرهای موقت

  • فیلرهای کلاژنی. کلاژن، پروتئین طبیعی است که به حفظ قوام و استحکام پوست کمک می کند. کلاژن، جزء اولین فیلرهایی است که بعدها با آمدن هیالورونیک اسید، از محبوبیت آن کاسته شد.
  • فیلرهای هیالورونیک اسید. این فیلر نیز همانند کلاژن، ماده ای است کاملا طبیعی که در بافت های همبندی مایع اطراف چشم ،در بعضي غضروفها و مايع مفاصل و در بافت پوست هم وجود دارد و جهت حجم دهی از آن استفاده می شود. يكي از كاربردهاي اين ژل تزريق به داخل مفصل افراد دچار آرتريت است تا باعث كاهش درد مفاصل آنها شود. وقتي اين ژل در صورت تزريق مي شود ناحیه مورد نظر را که با روند طبيعي پير شدن دچار كاهش حجم شده است، پر مي كند. اين ژل همچنين آب را به سطح پوست مي آورد تا آن را با طراوت و قابل انعطاف نشان دهد. هیالورونیک اسید، از جمله فیلرهایی است که نتایج موقت دارد.
  • این فیلر پوستی نتایج خیلی طبیعی دارد. جابجا نمی شود و عوارض آن نادر هستند.از آن برای پرکردن عمیق ترین چین و خطوط خنده، خطوط عمودی ما بین بینی و لب و همچنین برای خطوط اخم استفاده می شود.
  • فیلرهای کلسیم هیدروکسیل آپاتیت. این فیلر که به مراتب از فیلرهای هیالورونیک اسید سنگین تر و فشرده تر است، عمیق تر تزریق می شود و از آن جایی که ماده ای است که بطور طبیعی در استخوان های انسان یافت می شود، منجر به بروز واکنش های ایمنی و آلرژیک نخواهد شد.

فیلرهای نیمه دائمی (SEMI-PERMANENT)

فیلرهایی با ماندگاری بیشتر که محتوی مواد ضخیم تر هستند. از این فیلرها در درمان خط های عمقی تر صورت استفاده می شود تا نتایج بهتری حاصل گردد.

فیلرهای دائم

فیلرهای دائم از پلی (متیل متاکریلات) تشکیل شده اند، مواد پلاستیکی ریزی که توسط بدن جذب نمی شوند. این فیلرها هم چنین حاوی کلاژن نیز هستند که برای نواحی که پوست ضخیمی دارند، استفاده می شوند. استفاده از این نوع فیلرها در نواحی اطراف چشم و لب توصیه نمی شود.

فیلرهای پوستی، از مواد شیمیایی مختلفی ساخته شده اند و ماندگاری و نرمی خاص خود را دارند. از فیلرهای نرم تر برای نواحی مانند لب ها و از فیلرهای سفت تر برای نواحی مانند گونه ها استفاده می شود.

پزشک با توجه به ناحیه درمان، بهترین نوع فیلر را برای بیمارخود در نظر خواهد گرفت.

تزریق سیلیکون

تزریق سیلیکون، از ایمنی خوبی برخوردار نیست و مورد تائید FDA نمی باشد. توصیه می شود پیش از تصمیم به استفاده از این نوع تزریق، حتما با جراح پلاستیک مشورت داشته باشید.

انتخاب جراح ماهر و با تجربه

هنگام انتخاب جراح و یا فردی که تزریق را انجام می دهد، به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • تحصیلات و مدارک پزشکی جراح
  • تجربه در زمینه تزریق فیلر
  • میزان راحتی و آرامش خود با جراح یا فردی که تزریق را انجام می دهد

بعد از یافتن پزشک ماهر و با تجربه در خصوص تزریق فیلر، شرکت در جلسه مشاوره اهمیت پیدا می کند. در صورتی که این تزریق توسط فردی بی تجربه انجام شود، احتمال بروز عوارض تزریق بسیار بالا خواهد بود.

اقدامات قبل از تزریق ژل

اقدامات و آمادگی قبل از تزریق فیلر

♦ چند هفته پیش از تزریق، مصرف آسپیرین، ژلوفن، ویتامین E و یا هر گونه دارویی که احتمال کبودی را افزایش می دهند، باید قطع شود. به همین خاطر، مصرف هر نوع دارویی باید به پزشک گزارش داده شود.

در صورت سابقه ابتلا به تبخال لب و دهان، مصرف Valtrex توصیه می شود.

مصرف سیگار و دخانیات باید قبل از تزریق کنار گذاشته شود.

صرف نظر از نوع ماده تزریقی، نوشیدن آب و مایعات چه قبل از تزریق و چه بعد از آن، بسیار مهم است.

در طول جلسه مشاوره، پزشک به بررسی نواحی مختلف صورت، خط های روی صورت و نتایج احتمالی این تزریق می پردازد و نوع فیلر پوستی مناسب با توجه به نیاز بیمار و ناحیه درمان، انتخاب می شود. بعد از تعیین اهداف بیمار، گزینه های درمانی دیگری به بیمار ارائه خواهد شد. پزشک هم چنین به توضیح مواردی مانند نوع فیلر، نتایج و ماندگاری تزریق می پردازد.

سابقه ابتلا به شرایط پزشکی خاص، آلرژی، سابقه انجام هر گونه تزریق فیلر، بوتاکس، لیزر و یا سایر درمان های غیر جراحی و یا حتی جراحی های صورت را به پزشک اطلاع دهید.

مراقبتهای بعد از تزریق ژل

اقدامات و مراقبت های بعد از تزریق فیلر

معمولا نتایج بلافاصله بعد از تزریق مشخص می شود. اما با این حال، مشاهده تورم و کبودی جزئی در ناحیه ای که تزریق انجام می شود، کاملا طبیعی است. استفاده از کمپرس یخ به تسکین و کاهش تورم کمک می کند.
مدت زمان برطرف شدن تورم به نوع فیلر بستگی دارد، اما در بیشتر موارد، کبودی طی یک هفته تا ده روز به طور کامل از بین خواهد رفت.

اگر بعد از تزریق فیلر موضع مقداری دچار قرمزی و تورم گردید، جای نگرانی ندارد و بعد از چند روز از بین می رود. در صورتی که علائم و نشانه ها بعد از چند روز برطرف نشد، حتما باید به پزشک اطلاع داده شود.

بهتر است که از استعمال لوازم آرایش تا 24 ساعت اجتناب شود.

از هر گونه فشار و ماساژ به محل تزریق تا 6 ساعت خودداری شود.

تا زمانی که در ناحیه تزریق قرمزی و تورم وجود دارد، از قرار دادن موضع در سرما و گرمای زیاد، اجتناب گردد.

از مصرف داروهایی که خون را رقیق می کند، به خصوص آسپرین به پزشک خود اطلاع دهید، چرا که این داروها باعث خونریزی و کبودی می گردد.

ماندگاری فیلر

ماندگاری تزریق فیلر

مدت زمان ماندگاری تزریق فیلر، به نوع فیلر بستگی دارد:

  • فیلرهای کلاژنی، دو تا چهار ماه ماندگاری دارند.
  • فیلرهای هیالورونیک اسید، که نتایج این تزریق متغیر است، اما شش تا دوازده ماه ماندگاری دارند.
  • فیلرهای نیمه دائم، که دوازده تا هجده ماه ماندگاری دارند.
  • فیلرهای دائم، که ممکن است نتایج آن ها تا پنج سال و یا بیشتر ماندگاری داشته باشد.

نتایج تزریق فیلر

نتایج تزریق فیلر، بلافاصله قابل مشاهده می باشد و با توجه به نوع فیلر و ناحیه درمان، چند ماه تا چند سال ماندگاری خواهد داشت. اهمیت دادن به سلامت پوست و استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب، به ماندگاری بیشتر این تزریق کمک می کند.

هزینه تزریق فیلر

هزینه تزریق فیلرهای پوستی بسته به نوع فیلر انتخابی، اندازه و نوع سرنگها، دستمزد پزشک، ناحیه جغرافیایی کلینیک و ناحیه مورد نظر متفاوت است. سعی کنید هنگام انتخاب پزشک، کیفیت، تحصیلات و میزان تجربه پزشک را مد نظر قرار دهید، نه هزینه را. تزریق فیلر، درمان انتخابی است و معمولا به وسیله بیمه پوشش داده نمی شود. جهت اطلاع دقیق از هزینه تزریق ژل به صفحه اصلی مراجعه نمائید.

عوارض جانبی تزریق ژل در مراکز غیر معتبر

آیا تزریق فیلر عوارض جانبی ایجاد می کند؟

در صورتی که به پزشک پوست حاذق مراجعه شود، تزریق فیلر عوارض جانبی ندارد. اما در صورت مراجعه به مراکز غیر معتبر از جمله سالن ها و آرایشگاه ها بروز عوارض زیر امکان پذیر است.

  • انسداد برخی بافت ها
  • عفونت یا مقداری خراش
  • جابجایی فیلر از محل اصلی
  •  آسیب رساندن به عروق خونی
  • برآمدگی های کوچک اطراف تزریق

همانند سایر روش های زیبایی، بیمار باید ارتباط خود را در طول سپری شدن دوره نقاهت با پزشک حفظ کند. با این که احتمال بروز عوارض بعد از تزریق فیلر بسیار کم است، اما در صورت مشاهده علائم زیر، بهتر است به پزشک مراجعه شود:

  • تورم، کبودی و قرمزی که بعد از یک هفته برطرف نمی شود.
  • احساس درد در ناحیه تزریق که بیشتر از هفت تا ده روز ادامه پیدا کند. ادامه دار شدن درد و تورم می تواند نشانه ای باشد از واکنش های آلرژیک.
 

با رعایت نکات و دستورات گفته شده از سوی پزشک، احتمال بروز چنین عوارضی به حداقل خواهد رسید. 

گاهی با انجام یک بار تزریق، بیمار به نتیجه دلخواه خود نمی رسد. اثر برخی فیلرها به مرور زمان از بین می رود، به همین خاطر، تزریق باید چند مرتبه تکرار شود تا فرم دلخواه حفظ شود.

نگهداری و استفاده از سرنگ های محتوی فیلر باقیمانده

یکی از مهمترین نگرانی ها در استفاده از سرنگ های محتوی باقیمانده فیلرها، احتمال آلودگی باکتریایی و افزایش احتمال عفونت است. طبق بررسی های انجام شده احتمال عفونت در استفاده از باقیمانده فیلرهای HA که در دمای ۴c برای حدود ۶ ماه نگهداری می شوند، دیده نشد.

درمان ترکیبی زیبایی با تزریق فیلر

برای رسیدن به بهترین نتایج زیبایی ترکیبی از درمان های کم تهاجمی زیبایی به کار می رود. فیلرهای پوستی به راحتی می توانند با بوتاکس، لیزر و نورهای intense pulsed light، لایه برداری پوست با میکرودرم ابریژن و لایه برداری های شیمیایی ترکیب شوند.

ترکیب فیلرها و بوتاکس در نواحی با حرکت زیاد مانند خط اخم دوام طولانی تر فیلر و صافی بیشتر سطح تزریق را باعث می شوند. بخصوص در ناحیه پیشانی حتما باید قبل از تزریق فیلر، بوتاکس تزریق شود که ماندگاری فیلر افزایش یابد.

بهترین مرکز تزریق ژل

کلام آخر

دوام فیلر بالا است اما بدان معنا نمی باشد که همیشگی خواهد بود. برای این که بهترین نتیجه را برای فرد به ارمغان بیاورد بهتر است یا تکرار شود یا این که از درمان های ترکیبی استفاده شود. امروزه طبق شاخص های زیبایی،عوارض تزریق فیلر بسیار نادر است، بنابراین بدون نگرانی می توانید با انتخاب پزشک باتجربه و مرکز زیبایی معتبر از مزایای تزریق ژل بهره ببرید. جهت مشاوره رایگان و مراجعه حضوری با بهترین مرکز زیبایی پوست و مو تماس حاصل نمائید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

محقق و مترجم: عزیزه جوهری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا