علائم و درمان ژنیکوماستی یا سینه برآمده در مردان

ژنیکوماستی

ژنیکوماستی یا به اصطلاح سینه آوردن مردان یک عارضه رایج است که باعث می شود سینه مردان یا پسران جوان ورم کرده و بزرگتر از حالت عادی شود. این عارضه به خصوص در میان پسران نوجوان و مردان مسن سال زیاد دیده می شود.

ژنیکوماستی اغلب به واسطه این اتفاق می افتد که یک پسر نوجوان در دوران بلوغ دچار تغییرات هورمونی در بدن خود می شود. اما همچنین در مردان مسن و نوزادان هم دیده می شود. این عارضه مختص آقایان است.

 

ژنیکوماستی
ژنیکوماستی

علائم ژنیکوماستی

مهمترین علامت ژنیکوماستی جمع شدن بافت های اضافه دور نوک سینه است که باعث می شود سینه برآمده تر از حالت عادی باشد. این بر آمدگی می تواند خیلی کم باشد یا خیلی زیاد و برجسته. همچنین ژنیکوماستی ممکن است تنها روی یک سینه اتفاق بیفتد یا هردو سینه را درگیر کند.

گاهی از اوقات بافت سینه می تواند در اثر این عارضه ملتهب یا دچار درد بشود اما این التهاب و درد الزاما همیشه ناشی از ژنیکوماستی نیست.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه الکس مدیواستار (اسکلپیون)

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021 22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

 

علت ژنیکوماستی

ژنیکوماستی اغلب عارضه ای خوش خیم و غیر سرطانی است. این بیماری ممکن است به دلایل مختلفی که موجب تغییرات هورمونی در بدن می شوند ربط پیدا کند. در بسیاری از موارد علت اصلی ژنیکوماستی مشخص نیست. اما به صورت کلی ژنیکوماستی به خاطر جمع شدن بیش از حد چربی و پوست اضافه زیر ناحیه سینه آقایان اتفاق می افتد.

این بیماری معمولا ناشی از تغییر سطح هورمون های زنانه (استروژن) و هورمون های مردانه (تستوسترون) است. اما می تواند ناشی از چیزهای دیگری هم باشد.

ژنیکوماستی می تواند در قالب عارضه جانبی داروهای مورد مصرف خودش را نشان دهد. داروهایی مانند ضد افسردگی ها، آنتی بیوتیک ها، داروهای شیمی درمانی، داروهای سرطان پروستات و داروهای زخم معده. داروهای غیرمجازی مانند استروئیدهای آنابولیک، هروئین یا مصرف مارجوانا هم می توانند موجب بروز ژنیکوماستی شوند.

ژنیکوماستی
ژنیکوماستی

بعضی از بیماری ها و عارضه های پزشکی که ممکن است بتوانند موجب بروز این بیماری شوند عبارتند از:

  • بیماری های کبدی
  • بیماری کلیوی
  • سرطان ریه
  • سرطان بیضه
  • تومورهای غدد فوق کلیوی یا غده هیپوفیز
  • اختلالات مادرزادی
  • اختلالات تیروئید
  • جراحت یا تروما
  • چاقی

نوزادان اغلب به صورت موقتی به ژنیکوماستی مبتلا هستند. این اتفاق هم بیشتر به خاطر آن می افتد که هورمون های استروژن بدن مادر هنوز تا چند مدت بعد از تولد در خون نوزاد باقی می مانند.

ژنیکوماستی نوعی از سرطان سینه نیست. ابتلا به سرطان سینه در مردان به ندرت اتفاق می افتد. اما اگر به ژنیکوماستی مبتلا شدید بهتر است برای اطمینان خاطر بیشتر تست سرطان سینه هم بدهید.

نکته : رایجترین علت ابتلا به ژنیکوماستی در افراد بالغ چاقی است.

درمان ژنیکوماستی

ژنیکوماستی پدیده پیچیده و خطرناکی نیست. بسیاری از مردان هستند که هیچ نگرانی از بابت آن ندارند و با آن زندگی می کنند. در اغلب موارد این بیماری خود به خود از بین می رود. مخصوصا در پسران نوجوان، زمانی که از از سن بلوغ عبور می کنند ژنیکوماستی هم از بین می رود. اما بعضی از افراد هستند که از ظاهر برآمده سینه های خود شرمنده هستند، و نمی توانند صبر کنند تا ظرف چند سال خود به خود درمان شود، بلکه مایلند هرچه سریعتر آن را از بین ببرند.

ژنیکوماستی
ژنیکوماستی

اگر در مورد رشد بافت سینه های خود نگران هستید بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا در مورد گزینه های ایده آل درمانی برای شرایط شما، با خودتان گفتگو کند.

چنانچه شرایط شما به گونه ای باشد که به درمان نیاز داشته باشید، رایجترین روش های درمانی این بیماری به شکل زیر هستند:

  • جراحی ژنیکوماستی برای برداشتن بافت اضافی سینه
  • استفاده از دارو برای تنظیم سطح هورمونی بدن

جراحی ژنیکوماستی

جراحی هایی همچون ماموپلاستی کاهشی (جراحی کوچک کردن سینه) در صورت نیاز در مراکز درمانی معتبر انجام می شوند. مرکز زیبایی شمال تهران یکی از با کیفیت ترین و با سابقه ترین مراکز تهران در زمینه انجام جراحی های زیبایی سینه است که می توانید برای جراحی ژنیکوماستی مستقیم یا با لیزر به آن مراجعه نمایید.

ژنیکوماستی
ژنیکوماستی

افرادی که مدت زیادی است به این بیماری مبتلا هستند، در فرآیند درمان به روش های درمانی دیگر واکنش نشان نداده اند و این بیماری موجب بروز استرس یا درد زیادی در آنها می شود، بهتر است به جراحی ژنیکوماستی جدی تر فکر کنند.

عمل ژنیکوماستی با لیزر

اگر مایل به انجام جراحی و برش نیستید می توانید با استفاده از لیزر هم ژنیکوماستی را عمل کنید. در مواردی که سینه ها هنوز چندان بزرگ نشده اند و چربی و پوست اضافه در آنها زیاد نیست، می توانید با استفاده از لیزر هم آن را درمان کنید.

به یاد داشته باشید که لیزر بر خلاف جراحی تأثیر آنی ندارد.  بسته به شرایطتان باید یک یا چند جلسه لیزر ژنیکوماستی را انجام دهید. دیدن نتیجه عمل برای افراد مختلف متفاوت است برخی ممکن است ظرف چند هفته نتیجه آن را مشاهده کنند و برخی درگیر ممکن است ظرف چند ماه. اما به صورت معمول بین 2 تا 6 ماه طول می کشد تا اثر کامل لیزر روی سینه ها خودش را نشان دهد.

جلسات لیزر سینه برای ژنیکوماستی اغلب یک ساعت بیشتر طول نمی کشند.

ژنیکوماستی
ژنیکوماستی

درمان ژنیکوماستی با ورزش

بسیاری از افراد هستند که برای درمان ژنیکوماستی به جای مراجعه به پزشک، به مربی بدنسازی خود مراجعه می کنند! ورزش کردن مزیت های بسیار زیادی دارد و می تواند شکل کلی سینه ها را با تقویت عضلات بهبود بخشد اما تا به حال نتوانسته به صورت مستقیم و به تنهایی ژنیکوماستی را درمان کند.

برای درمان ژنیکوماستی حتما باید فرآیند های درمان را پشت سر بگذارید، یعنی یا عمل کنید یا دارودرمانی انجام دهید. هرچند ورزش کردن می تواند در تسریع درمان ژنیکوماستی به شما کمک کند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا