عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد برای کیا و با کدام دستگاه های لیزر اتفاق افتاده؟

عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد

محتوا

عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد

این متن یک راهنمای ساده و مفید درباره عوارض لیزر و درمان آنها است. اولین دستگاه لیزرها با کیفیت پایین و شبه لیزر بودند و عوارض ناخوشایندی داشتند. بازار لیزر مملو از انواع دستگاه لیزر با درجات کیفی مختلف است.
عوارض لیزر بستگی به برند دستگاه، مراقبت، تجربه اپراتور و خود شما بستگی دارد. با ما همراه باشید تا از پشت پرده عوارض لیزر باخبر شوید. به شما لیست اسامی دستگاه لیزر خوب و بد را می گوییم. کمک می کنیم خاطره خوشی از دوره لیزر مو زائد خود داشته باشید.

عوارض لیزر موهای زائد
عوارض وحشتناک لیزر مو زائد نی نی سایت

فیلم بهترین دستگاه لیزر موهای زائد

تجربه عوارض وحشتناک لیزر موی زائد شایعه یا واقعیت؟

اولین بار که جاروبرقی سر و کله اش توی خونه ها پیدا شد، مردم چندان به چشم مهربانی به این وسیله نوظهور نگاه نمی کردند. در مورد لیزر پوست و مو هم همین طوری بوده. اولین سوال مردم این بوده: آیا لیزر سرطان زا است؟

کمی که گذشت، متوجه شدیم که لیزر به سرطان ربط ندارد اما خالی از عوارض هم نیست! با تجارب بیشتر، متوجه شدیم  که برند دستگاه لیزر خیلی مهم است و مانند تجربه اپراتور حرف اول رو میزند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه الکس مدیواستار (اسکلپیون)

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021 22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

 

انتخاب یک کلینیک معتبر لیزر مو زائد در تهران با دکتر یا اپراتور خوب خیلی مهم است. همچنین، تنها با بهترین دستگاه لیزر می توانید از عوارض دور بمانید. همین جا راهنمایی کنیم که بهترین دستگاه لیزر اسکلپیون مدیواستار هست و کمترین  عارضه ای ندارد.

با این حساب، عوارض لیزر اصلا وحشتناک نیست. عوارض وحشتناک با دستگاه نامرغوب، اپراتور ناشی و کاندید نامناسب لیزر اتفاق افتاده.


مدیو استار بهترین دستگاه لیزر موهای زائد

برند دستگاه لیزر مرغوب
اسامی دستگاه لیزر مو زائد

تنها دستگاه لیزری که بی عارضه بودن خود رو کامل به اثبات رسانده مدیواستار است. از نظر اثربخشی، ماندگاری نتایج و سرعت عمل هیچ دستگاه لیزری به گرد پای مدیواستار نمی رسد.

بی درد بودن لیزر مدیواستار

حرکت هندپیس روی پوست بسیار ملایم و موهای زائد به طور غیر محسوس از بین می روند. تمامی مراجعین لیزر، حتی با پوست حساس، از بدون درد بودن این برند می گویند.

هندپیس مربعی و پوشش کامل نواحی لیزر بدون جا افتادن

برخبلاف لیزرهای دیگر که هندپیس دایره یا شکل دارند، مدیواستار مربعی است. شکل مربعی به معنای پوشش تمامی نقاط و هدف گیری تمام فولیکول ها است. در لیزرهای دیگر، همیشه یک سری نقاط جا می مانند.

مدیواستار مناسب برای تمامی تیپ های پوستی

همزمان، برای انواع پوست روشن، گندمی، سبزه و تیره جواب می دهد. مونولیت مدیواستار از انواع هندپیس و یک طول موج اختصاصی برخوردار است. این طول موج اضافه در هیچ لیزر دیگری وجود ندارد. کار این طول موج جلوگیری از تغذیه رسانی عروق خونی به ریشه مو است.

سنسور شاک واچ و خنک کننده هوشمند مدیواستار

یک سنسور شاک واچ هوشمند و تنظیم کننده دما روی هندپیس تعبیه شده. این سنسور به خوبی دمای ایجاد شده روی پوست رو کنترل و از سوختگی آن جلوگیری می کند. به عبارتی، این سنسور مراقب پوست شماست که به هیچ وجه نسوزد.

طول موج اختصاصی ضد فعالیت عروق تغذیه رسان به موی زائد

یکی از ویژگی های منحصر به فرد مدیواستار ممانعت از تغذیه رسانی عروق خونی به فولیکول مو هست. در واقع، لیزرهای دیگر فقط رنگدانه موی زائد رو هدف می گیرند. این خصوصیت یعنی مدیواستار سریع ترین و اثربخش ترین دستگاه لیزر جهان هست.

بهداشتی ترین لیزر جهان

من تجربه ی لیزر در چندین کلینیک لیزر با سه چهار دستگاه مختلف رو داشتم. مدیواستار مرکز لیزر شریعتی تهران فوق العاده بهداشتی بود با پیچاندن سلفون یکبار مصرف چند لایه روی هندپیس، قرار دادن ژل آبرسان و خنک کننده در زیر پوست و سلفون کشیدن روی همین پوست، احتمال انتقال هر گونه آلودگی صفر است.
توجه کنید که ژل آبرسان زیر سلفون هست نه مستقیم روی پوست بدون سلفون! بعضی مراکز از ژل و الکل مستقیم و بدون سلفون روی پوست استفاده میکنن که بهداشتی نیست. بعضی مراکز از هیچی استفاده نمی کنن اما خودِ هیچی سبب انتقال میکروب ها از سر هندپیس به روزنه های پوست خواهد شد.

مدیو استار اسکلپیون تنها لیزر بدون بی حسی زایلاپی

می دانید که بی حسی قبل از لیزر از اثرات لیزر کم می کند. بی حسی به معنی اشتباه کردن اپراتور در تشخیص کنش های پوستی شما به اشعه لیزر است. بنابراین، بهتر است دستگاه لیزری انتخاب کنید که نیازی به بی حسی نباشد.

تنها لیزر رفع موهای نازک کرکی بدون برگشت پذیری

اگه موهای نازک کرکی دارین، با مدیواستار خیالتون از بابت برگشت پذیری این موها راحت خواهد بود. به روال معمول، لیزر موی نازک ریسک داره چون احتمال اینکه رشدش دو برابر بشه وجود داره. خیلی از مراکز معتبر زیر بار لیزر موی نازک نمیرن و شبه لیزر آی پی ال و اس اچ آر رو استفاده نمی کنند.
اما با ابداع مدیواستار اسکلپیون، مشکل رفع موی نازک بدون ایجاد عارضه ی برگشت پذیری حل شده. مدیواستار از یه طول موج اختصاصی رف موی نازک کرکی با ریشه رنگدانه دار برخوردار هست. در واقع، اگه شما نتونین موهای نازکتون رو با مدیواستار لیزر کنین، با هیچ لیزر دیگه ای نمیشه این کارو کرد.

بدون تغییر رنگدانه طبیعی پوست شما

مدیواستار برای رفع موهای زائد روی پوست های گندمی، سبزه و تیره بدون ایجاد عارضه ی لک و تغییر رنگدانه طبیعی پوست عالیست. خیلی از پوست های تیره و به خصوص تیره ی حساس جرات نمی کنن با طول موج سنگین 1064 نانومتری اِن دی یاگ لیزر کنن چون احتمال تغییر رنگدانه و لک وجود داره. اما با مدیواستار این عوارض اصلا ایجاد نمیشن.


پرسش و پاسخ لیزر موهای زائد از نگاه کاربران

پرسش پاسخ لیزر موهای زائد
پرسش پاسخ لیزر موهای زائد مرکز شریعتی

آیا ذهن شما درگیر سوالات زیر است؟

آیا اشعه لیزر ضرر دارد؟

اشعه لیزر می تواند هم مضر و  هم مفید باشد. حالا چرا یک بام و دو هوا؟

جواب: اینکه اشعه لیزر برای پوست و مو ضرر داشته باشد یا نه بستگی دارد. سه عامل دخالت دارند:

1.کاندید مناسب لیزر بدن یا نبودن

2. رعایت یا عدم رعایت مراقبت های قبل و بعد از لیزر

3. برند دستگاه و تجربه اپراتور لیزر

دلایل عوارض لیزر موهای زائد

برند نامرغوب، عدم رعایت مراقبت، تنظیمات اشتباه دستگاه لیزر، و ناشی بودن اپراتور به معنی عوارض لیزر هستند. اگر از همان ابتدا یک دستگاه لیزر گران قیمت باکیفیت انتخاب کنید، نتایج عالی را تجربه می کنید.
مراقب تبلیغات تخفیف لیزر باشید. بعضی مراکز با دستگاه خراب (برند مشهور) لیزر می کنند! این تبلیغات برای تهیه پول تعمیر دستگاه لیزرشان است!آخرین تاریخ سرویس دستگاه روی برچسب درج شده.

شرایط زیست محیطی، پزشکی زیباجو

هر کدوم از ماها شرایط پزشکی و زیست محیطی متفاوتی داریم که با اثرات لیزر رابطه معناداری دارند. یکی مون سالم تره و یکی ممکنه از بیماری ای رنج ببرد. یکی دارو مصرف می کند (تداخل با لیزر)، یکی نه. یکی سیگار میکشد یکی نه. یکی در گرمای شدید جنوب زندگی می کند و دیگری در هوای خنک و تمیز شمال. یکی در شرایط گرد و غباره و دیگری خیر. هر یک از این شرایط ممکن است بر نتایج لیزر شما اثر بگذارند.

تفاوت در تیپ پوست و مو

جنس و رنگ پوست ما با هم فرق دارد. یکی پوستش روشنه و اون یکی تیره یا سبزه یا گندمی. جنس مو ضخیم و سیاه یا کرکی نازک و روشن در نتایج لیزر تاثیر دارند. گاهی اثرات لیزر در شرایط بارداری یا شیردهی نیز مهم است. به علاوه، ناحیه لیزر و عمق نفوذ اشعه لیزر در زیر پوست برای همه یکسان نیست.

تداخل لیزر با عمل های زیبایی دیگر

انجام بعضی عمل ها مانند میکرونیدلینگ، برنزه، بوتاکس، ژل و غیره احتمالا با لیزر تداخل دارد. انجام همزمانِ (یا به فاصله ی کمتر از دو هفته) دو عمل لیزر و زیبایی عوارض دارد.

طول موج نامناسب و دستگاه لیزر خراب یا نامرغوب

فرض کنید یک نفر پوست تیره دارد. انجام لیزر با کندلا الکس ولو با طول موج ان دیاگ با عوارض سوختگی و تغییر رنگدانه همراه است. یکی پوستش روشنه باید با طول موج 755 نانومتر الکس لیزر کند؛ فردی به یک مرکز نامعتبر با دستگاه لیزر نامناسب لیزر می کند. احتمال اینکه پوستش حسابی بسوزد و تاول بزند وجود دارد!
خلاصه اینکه، طول موج لیزر باید با نوع پوست و مو سازگار باشد. البته همه مراکز ادعا دارند دستگاه لیزرشان خوب است. شما به راحتی اعتماد نکنید. دستگاه را از نزدیک ببینید و حضوری از رضایت مراجعین سوال کنید.

               معرفی بهترین دستگاه لیزر مدیواستار

در ادامه مطلب تمام موارد ریسک اشعه لیزر رو اشاره می کنیم.

لیزر مو زائد تیروئید
اثر تیروئید بر نتایج لیزر مو زائد

تاثیر لیزر بر تیروئید

دارچین برای درمان کم کاری تیروئید

اشعه مادون قرمز یا نئون-هلیوم لیزر برای نابودی ندول (گره ها)، کاهش تورم و ترمیم بافت تیروئید کاربرد دارد. ظاهرا لیزر می تواند بدون ایجاد عوارض سطح هورمون های تیروئیدی رو متعادل کند. لیزر برای درمان ندول تیروئیدی خوبه. این آزمایش ها با نتایج مثبت و منفی روی موش ها انجام شده. تغییراتی مثل بهبود کارکرد کلیه ها، شمارش سلول های خونی و سطح آنتی اکسیدان گزارش شده.

کم کاری تیروئید و لیزر موهای زائد

بیماری های تیروئید خیلی شایع شده. ترشح هورمون های تیروئید از غده هیپوفیز در مغز است. با تداخل هورمونی، رنگ پوست، ناخن و رشد موها تغییر می کنند.
مشکل تیروئید یعنی مشکل در سلامت کل بدن. اختلال کم کاری تیروئید من و شما روی فولیکول یا سلول ریشه مو اثر دارد؛ به این صورت که، یا ریزش شدید مو داریم و یا رشد موهای زائدمون بیش از حده.

تاثیر تیروئید با لیزر موهای زائد چیست؟

شاید از خودتون بپرسین: تیروئید چه ربطی به رشد موهای زائد دارد؟

اگه پرمو هستین، قبل از لیزر موهای زائد، اول ببینین علت ریشه ای پرمویی تون چیه.

ممکنه ریزش موهای شما زیاده و علتش کم کاری تیروئید هست. دکتر بهتون داروی هورمونی رشد مو داده و این داروها سبب افزایش رشد موهای زائد در نواحی مختلف بدنتون، به خصوص صورت، شده!

در نتیجه، بدون توجه به مشکل تیروئید و بدون درمان تیروئید، توقع ریزش موی زائد با لیزر بیهوده است. توصیه می کنیم تا وقتی علت ریشه ای پرموی تون رفع نشده، پول و وقتتون رو پای لیزر هدر ندین. به عبارتی، شاکی نشین که چرا اینهمه پول دادم و چند جلسه وقت گذاشتم و بازم موهام رشد کردن!

نکته: بعضی از مراکز سودجو ممکنه این حقایق رو به شما نگویند!

لیزر موهای زائد گردن و تیروئید

سوال زیر سوال خوبی هست:

آیا لیزر موهای زائد برای تیروئید ضرر دارد؟

اینکه لیزر موهای زائد روی تیروئید در قسمت گردن اثر خاصی بگذاره و کاردکردش رو مختل کنه هنوز گزارش نشده. پس می تونین با خیال راحت موهای زائد گردن رو لیزر کنین. خانم ها معمولا موهای زائد گردن ندارن مگه اینکه بیماری پرمویی و اختلالات هورمونی داشته باشن؛ در اینجا، بهتره اول علت ریشه ای پرمویی برطرف شه.
برای مردها، لیزر موهای زائد گردن هیچ اشکالی نداره.

یه مطلب جالب درباره پرمویی خانوم ها یا هرسوتیسم در سایت تهران اسکین (سایت تخصصی پوست و مو، لیزر، پاکسازی و جوانسازی پوست) نوشته شده. لینک میذارم دوست داشتین بخونین.

 پرمویی هرسوتیسم خانم ها و لیزر موهای زائد

مطالعات نشون داده که ادامه جلسات لیزر موهای زائد به کاهش رشد موهای زائد در زنان پرمو کمک کرده. البته این دسته از زنان در کنار لیزر به درمان پزشکی پرمویی نیز اقدام کردن.

توصیه: شش تا هشت ماه قبل از لیزر موهای زائد، درمان پرمویی رو شروع کنین. چون درمان هرسوتیسم از شش تا هشت ماه طول می کشه. ممکنه مشکل از ترشح هورمون آندروژن باشه یا کم کاری تیروئید یا چیز دیگه ای.

 

قبل از بحث اثرات لیزر بر تیروئید، بذارین یه راهنمایی خوب بکنیم تا بتونین مشکلات و علائم بیماری تیروئید رو در خودتون بررسی کینن:

اول بریم سراغ تغییرات پوست در نتیجه ی مشکلات تیروئید

لیزر-تغییرات پوست و تیروئید

سوالاتی برای تشخیص احتمالی تیروئید از خود بپرسید.

  • سردتون میشه؟ پوست خشکی دارین؟ رنگ پریده هستین؟
  • کف دست و پا خطوط عمیق می بینین؟ رنگشون زرد مایل به نارنجی هست؟
  • صورتتون ورم داره؟ لب ها، زبان و روی پلک ها ورم دارن؟
  • بینی تون نسبت به قبل پهن تر شده؟
  • زخماتون کندتر از گذشته خوب یمشن؟
  • تعرق بیشتر یا کمتری دارین؟ برای مثال، من کم کاری تیروئید داشتم و خیلی عرق می کردم.
  • گواتر یا تورم گردن دارین؟
  • چشماتون از حدقه بیرون زده؟
  • بثورات پوستی دارین؟ خارش دارین و کهیر می زنین؟
  • آیا پوست شما در یه نقاطی کمرنگ تر شده و حستون اینه که چسبنده و سخت هست؟
  • نقطه های قرمزی روی پوستتون هی میان و میرن؟

لیزر-غده تیروئید و تغییرات مو

ابروهاتون در لبه بیرونی دارن نازک تر میشن و میریزن؟

موهاتون نازک و خشک، و شکننده شدن و اون شادابی قبل رو ندارن؟

موهاتون نرم و نازک شده و خیلی میریزه؟

سریعتر یا کندتر از حد معمول رشد می کنن؟ برای مثال، من رشد موهام سریع تر بود و کم کاری تیروئید داشتم.

سرتون خارش داره و احساس می کنین خشک میشه؟

موهای پاها و زیر بغل و جاهای دیگه تون کمتر از حد معموله؟

لیزر، تغییرات ناخن و تیروئید

سوالات زیر به شما کمک می کنند تا احتمال اختلالات تیروئید را در خود جستسجو کنید.

  • آیا ناخن های من خشک و ضخیم شده و راحت میشکنند؟
  • آیا ناخن من سریع تر یا کندتر از حد معمول رشد می کند؟
  • آیا کشیدگی آنها به سمت بالا راحت است؟
  • آیا پوست دور ناخن ضخیم یا نازک است؟

ادامه ی بحث عوارض وحشتناک لیزر موهای زائد

آیا لیزر بیکینی برای دختر ضرر دارد؟

بیکینی همان ناحیه تناسلی و کشاله ران است. لیزر بیکینی هیچ ضرری برای دختر خانم ها با پوست سالم (بدون ضایعه یا بیماری پوستی در محل بیکینی) ندارد. فقط در دوران عادت ماهانه نباشید. قبل از لیزر بیکینی، به موارد ممنوعه ذیل دقت کنید.

  • وجود عفونت یا ضایعه پوستی در محل بیکینی با لیزر جور در نمیاد!
  • وجود زگیل یا تبخال تناسلی در محل بیکینی مساویست با تجربه عوارض وحشتناک یا نامطلوب لیزر!
  • لیپوما یا تجمع سلول های چربی زیر پوستی در زیر بغل با لیزر ناسازگاره!
  • بیماری لوپوس یا تورم پوستی به خاطر اختلال در سیستم ایمنی با لیزر جور در نمیاد!
  • مصرف اسپری و محصولات شیمیایی با لیزر بیکینی تداخل داره.
  • لایه برداری یا پیلینگ شیمیایی یا میکرودرم و میکرونیدلینگ با لیزر بیکینی تداخل دارن. این دو باید جداگانه انجام شوند.

اگه زیر بغل دچار تورم غدد لنفاوی شده، لیزر رو موکول کنید به بعد از درمان. البته اگر از بابت سلامت غدد لنفاوی مشکلی ندارید، از بابت لیزر هم خیالتون راحت باشه. اشعه لیزر فقط تا 4 میلی متری زیر پوست نفوذ دارد؛ غدد لنفاوی در یک سانتی متری زیر پوست هستند.

لیزر موهای زائد-تورم غدد لنفاوی زیر بغل


برگشت موهای زائد بعد از لیزر

تا حالا شده لیزر کنین و رشد موهای زائدتون بیشتر شده باشه؟ این اتفاق به چند دلیل رخ میده و چند حالت داره:

1. به جای یه دستگاه لیزر مناسب پوست و موی خود، یا لیزر خانگی کردین یا شبه لیزرهای به درد نخوری مثل IPL و SHR آی پی ال و اس اچ آر. یعنی دستگاه لیزر باکیفیت نبوده!

2. توی این سایتای کالا برگی رفتین و تخفیف ویژه نود درصدی!!! گرفتین و وسط لیزر متوجه شدین دستگاه لیزر یهویی عوض شده و نامرغوبه و قبلیه اجاره ای بوده و پس دادن!

3. داروهایی مصرف می کنین که با لیزر تداخل دارن و رشد موهای زائدتون رو بیشتر می کنن.

4. مراقبت های قبل و بعد از لیزر و اقدامات قبل و بعد رو رعایت نکردین. این مورد آخری رو در عنوان بعدی توضیح بدیم:

پیشگیری از عوارض وحشتناک لیزر

1. برنزه و گرفتن حمام آفتاب و ماندن زیر نور آفتاب ممنوع

2. مصرف داروهای تداخل کننده با لیزر موهای زائد یا لیزر پوست ممنوع است. چرا؟

3. تماس با محصولات شیمیایی و شوینده های شیمیایی ممنوع! با تحریک پوست، سوختگی، التهاب و تاول را تجربه می کنید!

4. زدن عطر و مواد تحریک کننده پوست به ناحیه لیزر شده ممنوع

عواقب لیزر همزمان با مصرف دارو ممنوعه

مصرف داروهایی مانند ایزوترتینوئین/ رتین آ. (ضد آکنه و جوش)، آنتی هیستامین، ضد افسردگی و غیره ممنوع است.

  • افزایش رشد موهای زائد
  • برگشت پذیری موهای زائد
  •  تحریک پوست، اگزما
  • حساسیت به نور
  • درد، تاول، قرمزی، التهاب
  • تغییر رنگدانه پوست
  • خارش، کهیر و بثورات

داروهایی که با لیزر تداخل دارند

بهترین برند لیزر موهای زائد الکساندرایت دایود

چرا میگیم بهترین برند الکساندرایت دایود مدیواستار هست؟ دلایل زیر منطقی به نظر میان:

مدیواستار اثربخشی فوق العاده ای روی کاهش سریع موهای زائد داره؛ علاوه بر هدف گیری فولیکول موهای زائد، عروق خونی تغذیه رسان به سلول ریشه مو رو غیر فعال میکنه. بنابراین، با انتخاب مدیواستار، تعداد جلسات لیزر شما به نصف کاهش پیدا میکنه. در مرکز لیزر شریعتی پول خیلی کمتری پرداخت خواهید کرد. ویدئوهای زیر رو مشاهده کنین:

 مزایای کلی دستگاه لیزر مدیواستار اسکلپیون مونولیت

مدیواستار برای همه نوع پوست و مو مناسبه و این ادعا نیست بلکه ثابت شده. حتی برای موهای نازک و کرکی (دارای رنگدانه در ریشه موی زائد) جواب میده.
به جای الکل یا ژل که غیربهداشتی هستن، از سلفون یکبار مصرف روی پوست خودتون و سر هندپیس لیزر استفاده میشه.
درد یا اصلا اصلا نداره یا برای پوستهای خیلی حساس یه درد جزیی لحظه ای داره؛ و عوارضی مثل تورم و تاول و سوختگی حین لیزر اصلا اتفاق نمی افتن.
این دستگاه لیزر فوق العاده باکیفیت توسط کمپانی های معروف تجهیزات لیزری زایس و مدیواستار در آلمان ساخته شده.

عوارض لیزر بیکینی و زیر بغل

دوست عزیز، در صورت ابتلا به ضایعه پوستی در محل تناسلی مثل تبخال ویروسی یا زگیل لیزر نکنید. درمان بیماری قبل از لیزر ضرورت دارد. به شرط سلامت پوست و عدم تورم غدد لنفاوی زیر بغل، هیچ مشکلی برای لیزر ندارید. با خیال راحت انجام دهید.


بهترین مرکز لیزر موهای زائد شریعتی

اسامی مراکز لیزر مو معتبر تهران
اسامی مراکز لیزر مو معتبر تهران شمال

آیا به دنبال یک مرکز لیزر منصف، با کادر خوشرو هستید؟
آیا مزایای برند مرغوب دستگاه، اپراتور با تجربه و تخفیف طلایی برای شما مهم است؟
آیا دوست دارید دوره لیزر با نتایج عالی و ماندگاری بالا را سپری کنید؟

ما مرکز لیزر شریعتی شمال تهران رو معرفی و توصیه می کنیم.

بهترین مرکز لیزر موهای زائد قلهک تهران

چرا اعتماد کنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا